ROOTSVILLE CD REVIEW

- Rollin’ & Tumblin’ (4:53)
- Highview (6:48)
- I Got What You Need (5:14)
- Keep On Believin’ (4:27)
- 100% More Man (7:12)
- Sugar Mama (6:25)

Bij Stony Plain records zijn ze wat fier dat één van hun prijsbeestjes op de proppen komt met een dijk van een nieuw album. Joe Louis Walker brengt met deze ‘Witness To The Blues’ een album uit zoals ze er zelden nog maken. Deze begenadigde gitaarvirtuoos heeft heel wat talenten en buiten een steengoed schrijver van nummers bezit Joe Louis ook nog eens een prachtig en soulvolle stem. Wanneer je dan de ‘Blues’ brengt die regelmatig flirt met ‘old school’ Rhythm ’n Blues en je dan nog laat begeleiden door een blazers sectie moet je alvast tot mijn favorieten behoren.

Van Blues tot Memphis Soul, Joe Louis heeft het allemaal in zich en dit bewijst hij ten volle met dit nieuwe album. Opener is ‘It’s a Shame’ van JJ Malone waarvan we recent nog een naslagwerkje hebben besproken in onze cd rubriek en op gebied van muziekkeuze dicht aanleunde bij deze van Joe Louis maar spijtig genoeg al wel enkele jaren aan de super jam meedoet in de hogere regionen.

Swingen doet het met ‘Midnight Train’ en is van eigen hand evenals ‘Witness’ en Highview’. Een stevige flirt is het nummer ‘Lovers’ Holiday’ waarbij Walker hulp krijgt van zijn vrouwelijk collega  ‘Shemekia Copeland’ die als dochter van…tegenwoordig een gooi doet naar de titel van Queen of Soul en die volgens velen die titel al meer dan waard is. De prachtige stem van Johnny’s dochter brengt dit nummer naar ongekende Soul hoogtes. Mooi dat er artisten nog gevoel hebben om dergelijk werk af te leveren.

Op ‘Hustlin’’ kan Joe Louis zijn beste kant laten bewonderen, deze ‘shuffle’ kan zo uit de oude doos gegrepen zijn en is een nummer waar Walker zijn beste kant toont als gitarist.  Op dit album staan tevens twee ‘Traditionals’ die voor de gelegenheid een arrangement meekregen van Joe Louis Walker. ‘Rollin’ & Tumblin’ en’ Sugar Mama’ zijn er uiteraard twee die een bewerking waard zijn en brengen zeker een meerwaarde.

Een mooi slowbluesje van eigen hand is zeker en vast ‘Witness’ daarmee mogen we zeker en vast niet de producer uit het oog verliezen. Deze ‘Witness… werd geproduced door stalgenoot Duke Robillard en hiermij weten we dat er weerom een kwalitatieve cd is afgeleverd. Zowel Joe Louis als Duke zitten op gebied van ‘real spirit’ voor deze schijf op dezelfde golflengte en wij daarom ook…

Ook dit album is voorzien van een zes minuten lang video’ke, dus bestellen maar!

STONY PLAIN RECORDS

DIXIEFROG RECORDS